tirsdag 19. februar 2013

Ris

Jeg var så heldig at jeg fikk matkurs av en av mine bekjente med utenlandsk opprinnelse. Nå vil jeg dele hvordan vi kokte ris.

Vi tok en del ris og to deler varmt vann, risen lå i vann i 30 minutter. Deretter ble vannet tømt av, og risen ble skylt godt, for så å gjenta prosessen med bløtlegging i varmt vann en gang til. Risen ble så kokt i en vid panne med 2-3 stk hel kardemomme, 1 del kanelbark, 2-3 stjerneanis, 1 tørket hel sort sitron og litt kryddermix. Dette ble kokt uten lokk i 10 minutter. 


Så ble resten av vannet tømt av. 2/3 av risen ble tømt i en vid gryte og satt til side. Risen ble farget flekkvis med gurkemeie rørt ut i litt vann (evt kan safran eller konditorfarge benyttes).


Slik stod risen ca 30 minutter. På toppen av risen bled det hatt på frityrstekte poteter og en oksegryterett som var blitt lagd i forkant. Den var lagd med sterk tomat- og kryddersaus blandet med rømme.



Resten av risen ble så tatt over der igjen, slik at risen ble liggende som et lokk.


På toppen av risen ble det så tømt på litt mer gulfarget vann, valnøtter, cashewnøtter, mandler og rosiner.


Så ble det hele satt tilbake på plata for "ettersteking". En aluminiumsfolie ble lagt helt tett ned mot risen, deretter ble lokket satt på og det hele stod og godgjorde seg på lav varme til risen kjentes passe myk ut.



Dette var en rett med gryterett og ris sammen, men jeg ser for meg at bare risen også er god alene, eller sammen med annen type mat.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar